Spoorvernieuwing AlMaHa

In opdracht van ProRail heeft Strukton Rail in samenwerking met verschillende andere bedrijven tussen vrijdagavond 29 april en maandagochtend 6 juni met man en macht aan het spoor gewerkt. In 37 dagen tijd is 17,5 km spoor vernieuwd, een recordtijd. Ook zijn diverse spooraanpassingen in deze grote buitendienststelling gerealiseerd. Door aanpassingen van de sporen tussen Almelo en Mariënberg kunnen reizigers binnenkort rechtstreeks reizen tussen Hardenberg en Almelo. In het hele project heeft Strukton Rail getracht zo duurzaam mogelijk te werken door onder andere materialen te hergebruiken en onnodige autokilometers te vermijden.

Spooraanpassingen

  • Tussen Mariënberg en Almelo is 17,5 kilometer spoor vernieuwd. Dit betekent dat Strukton Rail alle ballast, sporen en dwarsliggers heeft vernieuwd in dit traject. In cijfers:
    - 50.000 ton oude ballast afgevoerd
    - 40.000 ton nieuwe stenen
    - 36.000 meter spoorstaaf
    - 34.000 dwarsliggers
  • Ook alle 16 overwegen op het traject tussen Mariënberg en Almelo zijn vernieuwd door Strukton Rail.
  • Het spoorwegemplacement in Mariënberg is aangepast.
  • De beveiliging langs het spoor is geüpdatet.
  • Op station Almelo is het spoor verder doorgetrokken, zodat reizigers minder ver hoeven te lopen om over te stappen of om de uitgang van het station te bereiken.
  • In Hardenberg is een extra wissel geplaatst.
  • Het opstelspoor in Mariënberg is verlengd.
  • Verder zijn er in totaal nog zes wissels vernieuwd en drie perrons aangepast.
  • Ook zijn er kunstwerken aangepast

 

Multidisciplinair

In dit project is veel sprake geweest van samenwerking, intern en met andere bedrijven. Binnen Strukton Rail hebben alle disciplines met elkaar samengewerkt: Baan, Bovenleiding, Seinwezen, Installatieservices en Kabel. Daarnaast hebben de volgende bedrijven meegewerkt aan het project:

  • Antea Group (leverde het ontwerp)
  • Strukton Infratechnieken (plaatste de voetgangersbrug)
  • Molhoek (aanpassingen perrons)
  • GBN (afvoer van oude ballast)
  • Van der Boomen (grondwerk)
  • Reef Infra (fundamenten oude stationsgebouw)

“De lengte van de buitendienststelling en de intensiteit was heel bijzonder. Regelmatig keken we elkaar aan: hoe gaan we dit voor elkaar krijgen. We wisten: niet af is geen optie. Het team is 37 dagen lang geconcentreerd en vol energie doorgegaan en heeft elkaar scherp gehouden. De sfeer is al die tijd goed gebleven. Een bijzondere prestatie.”, aldus projectleider Ricardo Pisano

Toekomst

Door de aanpassingen die Strukton Rail heeft uitgevoerd gaat de baanvaksnelheid tussen Almelo en Mariënberg omhoog van 80 kilometer per uur naar 120 kilometer per uur. Dat zorgt voor een kortere reistijd. Tevens hebben de aanpassingen een directe verbinding tussen Almelo en Hardenberg mogelijk gemaakt. Concreet komt het erop neer dat het mogelijk is om ieder half uur een trein te laten rijden tussen Almelo en Hardenberg. Hierdoor hoeven reizigers niet meer over te stappen, wordt de totale reistijd verkort en is de aansluiting op andere vormen van openbaar vervoer verbeterd. Door alle aanpassingen is de halte Geerdijk opgeheven. Deze halte trok ongeveer 50 reizigers per dag. Uit onderzoek blijkt dat het opheffen van de halte nauwelijks tot een langere reistijd leidt bij reizigers die van de halte gebruik maakten.