Spoorhefbrug Gouda

Het probleem van de brug: de balans was verstoord. Met het bouwteam (ProRail, Movares, Mennes en Strukton) is gezocht naar een oplossing voor het probleem. Een interdisciplinair werk waarin onze collega’s hebben kunnen laten zien dat zij vakmensen zijn. Het eindresultaat: een tevreden klant en beschikbaar spoor. Fotograaf: Henri Westerveld

Voorbereidingen

De voorbereidingen begonnen al twaalf weken voorafgaand aan de 100-urige buitendienststelling. Daarin zijn de haalkabels vervangen, de verenpakketten van de haalkabels gereviseerd (inclusief nieuwe schotelveren), de kabeltrommels van de haalkabels gereinigd, de ballastkisten gekoppeld aan de vrijtrekinrichtingen en de vijzelsets onder en bovenin de brug neergezet.

Wie deed wat?

  • Strukton Systems: rekenwerk om de brug weer recht te krijgen
  • Strukton Civiel: vijzeltechniek
  • Strukton Rail bovenleiding: reguleren draad
  • Strukton Rail baan/projecten: vervangen en uitvullen van het spoor

100 uur

Bij start van de 100-urige buitendienststelling is gestart met het opvijzelen van de Zuidbrug. Vervolgens is gestart met de spoorwerkzaamheden op de Zuidbrug. Tegelijkertijd is begonnen met het opvijzelen van de Noordbrug, zodat de spanning van de evenwichtskabels is. Wat volgde was het afstellen van de evenwichtskabels van de Noordbrug, om daarna de Noordbrug af te vijzelen en te controleren of de brug aanligt op de opleggingen (zijdelings), de ballastkisten te ontkoppelen en de haalkabels op de juiste spanning te brengen. Zodra de afstelling van het val van de Noordbrug correct was, werd er gestart met het spoorwerk op de Noordbrug. Parallel daaraan werd de val van de Zuidbrug afgesteld. Vervolgens kon de stopmachine zijn werk doen en gingen de bovenleidingspecialisten aan de slag met het reguleren van de bovenleiding. Dit door de automontagewagen in te zetten