Hogesnelheidslijn Kopenhagen-Ringsted

Op 28 oktober is het officiële startsein gegeven voor de aanleg van een hogesnelheidslijn tussen Kopenhagen en Ringsted. De nieuwe dubbelspoorlijn is 60 kilometer lang, wordt volledig geëlektrificeerd en loopt via Køge. Strukton Rail heeft de opdracht voor het leggen van het spoor voor de hogesnelheidslijn en voert het project uit in nauwe samenwerking met opdrachtgever Banedanmark, de Deense spoorinfrastructuurbeheerder. In mei 2017 moet het spoor zijn aangelegd. Naar verwachting kan de lijn in december 2018 in gebruik worden genomen. Foto credits: Banedanmark

Technische informatie

De maximumsnelheid op de lijn wordt 250 km per uur voor reizigerstreinen. In mei 2017 moet het spoor zijn aangelegd. Daarna volgen de bovenleiding en beveiligingssystemen, worden geluidswallen aangelegd en zullen uitgebreide tests plaatsvinden. In december 2018 kan de lijn naar verwachting in gebruik worden genomen.

Tijdens de werkzaamheden zijn de volgende feiten van belang:

  • De werktrein zal gemiddeld 1.800 m spoor per dag leggen
  • Er worden 17 dwarsliggerwagons gebruikt
  • De werktrein is 300 meter lang
  • De spoorstaven zijn elk 120 meter lang en wegen 60 kg per meter
  • In het project worden 180.000 dwarsliggers gelegd
  • Elke dwarsligger is 2,5 meter lang en weegt 300 kg

De spoorbouwmachine werkt eerst vanuit de projectlocatie in Ringsted en daarna vanaf de locatie Køge Nord Station. Strukton start met de aanleg van het spoor tussen Ringsted en station Køge noord. Daarna volgt de fase richting Hvidorvre. Tot slot wordt de lijn aangelegd tussen Hvidovre en Vigerslev.

Projectlocatie, Ringsted-Kopenhagen

55.442952,11.791372