Nieuws

Innovatieve aanpak opstelcapaciteit treinen

30 november 2018

Met een innovatief plan wil Strukton Rail het tekort aan opstelcapaciteit voor treinen aanpakken. Het plan richt zich met name op een aantal sleutelstations in Nederland. Erland Tegelberg, Managing Consultant bij Strukton Rail, presenteert het plan op 4 december a.s. tijdens een door Railforum georganiseerde bijeenkomst waarin scenario’s worden verkend rond het emplacement van de toekomst.

tweelaags_treinparkeergarage_1 

Tijdens de presentatie op 4 december zal Erland Tegelberg een schetsontwerp toelichten van een parkeergarage voor treinstellen op een voorbeeldlocatie aan de Cartesiusweg in Utrecht. Hier kunnen op een tweede laag bovenop een bestaand opstelterrein op nog eens 5 kilometer spoor verdeeld over 20 sporen zo’n extra 200 bakken worden weggezet. Vooral tussen de ochtend- en avondspits, maar ook overnacht. Daarmee kan snel overtollig materieel worden geparkeerd, en bovendien bij behoefte snel extra capaciteit worden ingezet rondom het spoorhart van Nederland.

Beperkte opstelcapaciteit 

Al jaren is de opstelcapaciteit in Nederland een van de beperkende factoren voor verdere groei van het treinverkeer. De NS stelt tientallen miljoenen per jaar in Nederland kwijt te zijn vanwege de gebrekkige opstelcapaciteit. In een blog op LinkedIn vertelt programmamanager Johan Schouten van ProRail welke belemmeringen hij hierin tegenkomt. Toch moeten we in Nederland naar meer openbaar vervoer toe willen we bereikbaar en duurzaam blijven. En we moeten snel kunnen schakelen om aan dagelijkse wijzigingen in de vervoersbehoefte te voldoen. Ook andere landen bewegen in deze richting. Dubbellaagse parkeergarages voor treinen zien we nog niet in andere landen. Alleen in Singapore is men met het plan bezig om een parkeergarage te bouwen voor metromaterieel. Daar is, net als in Nederland, de ruimte schaars.

Details

Het plan voorziet in de bouw van een tweede laag op het opstelterrein op de Cartesiusweg, met een dubbele toegang vanaf de toe-rit van een bestaande fly-over. Door deze constructie kunnen de treinen op de bovenste laag al op hoogte binnen rijden op hun eigen dek. Daar worden ze via wissels verdeeld over een twintigtal sporen die tot 350 meter lang zijn. Bordessen verschaffen personeel toegang om de treinen te kunnen rangeren en reinigen. De betonnen dekken waar de sporen in liggen, worden tevens voorzien van zonnepanelen om energie op te kunnen wekken. In de toekomst wordt overwogen om de treinen met op afstand bestuurbare onbemande stille, want elektrische, robotlocs naar en van hun plaats te brengen.

tweelaags_treinparkeergarage_2