Bekijk alle artikelen

Vermogenselektronica voor treinen op batterijen

Het begon twee jaar geleden met het gedurfde initiatief van Vivarail om oude D78 voertuigen van de Londense metro om te bouwen tot dieselelektrische treinen.

Strukton Rolling Stock werd geselecteerd voor de engineering en levering van de tractie- en boordnetsystemen. De samenwerking tussen Vivarail en Strukton beviel goed en er ontstond een sterke combinatie. Een mooie voortzetting van de samenwerking ontstond voor de volgende uitdaging van Vivarail: de ontwikkeling van een trein op batterijen. Begin 2017 ging dit nieuwe groene project van start. De eerste testritten vonden al binnen twee maanden plaats.

Prototype Vivarail

Vivarail ontwikkelt een milieuvriendelijke trein met verschillende mogelijkheden voor de stroomvoorziening. Op die manier kunnen vervoerders die stroomvoorziening kiezen die het beste past bij de vraag in hun specifieke lokale situatie. De vermogensoplossingen van Strukton bieden de flexibiliteit die daarvoor nodig is. Valence Technology levert de batterijen voor Vivarail. Strukton Rolling Stock levert de tractie en boordnetsystemen én ontwikkelt de software voor de verschillende bedieningsfuncties van het voertuig. Hierdoor kan Vivarail niet alleen dieselelektrische, maar ook hybride voertuigen leveren en zelfs voertuigen die volledig op batterijstroom rijden.

De vraag naar rollend materieel in Groot-Brittannië is groot. Na de succesvolle tests van het prototype van de dieselelektrische trein gaf Vivarail Strukton Rolling Stock begin 2017 opdracht voor de levering van een serie van zes tractiesystemen. Deze opdracht is inmiddels uitgebreid met zes boordnetsystemen. Strukton baseert zijn oplossing op een bestaand product, waardoor het een korte levertijd kan garanderen en de ontwikkelkosten tot een minimum beperkt blijven.

“In ons D78 project konden wij volledig op de deskundigheid en ervaring van Strukton vertrouwen. Dat was voor ons van onschatbare waarde. Het Struktonteam was door en door betrouwbaar en behulpzaam. Als zich een probleem voordeed, stelden zij alles in het werk om ons te helpen het probleem op te lossen. We rekenen Strukton tot een van onze meest vertrouwde leveranciers”
Alice Gillman, Vivarail

Over Vivarail

Het eerste doel van Vivarail was een voor zowel vervoerders als reizigers aantrekkelijke trein te bouwen. Het team van Vivarail heeft met meer dan 200 jaar kennis en ervaring onder leiding van Adrian Shooter een Class 230 ontwikkeld dat de verwachtingen van vervoerders en reizigers overtreft. Adrian Shooter heeft als president-directeur van Chiltern Railways opdrachten geplaatst voor veel nieuwe treinen. In die periode raakte hij er hoe langer hoe meer van overtuigd dat er betere manieren moeten zijn om een trein te ontwerpen die niet alleen voldoen aan de wensen van vervoerders, maar ook aan die van de reizigers. Het resultaat: de Class 230.

www.vivarail.co.uk.