Nieuws

Feestelijke overdracht van de 50ste rail-lasbus aan Strukton Rail Equipment

11 april 2016

KOKS Group bv heeft op 8 april jl. de 50ste KOKS-ZAGRO Mercedes-Benz Sprinter rail-lasbus overgedragen aan Strukton Rail Equipment bv.

nieuwsbericht 50ste lasbus 

Deze overdracht vond plaats bij het hoofdkantoor van Mercedes-Benz in Utrecht in het bijzijn van de gehele lasafdeling van Strukton (ca. 50 medewerkers), KOKS Group alsmede ZAGRO, producenten van de railrijinstallatie, Carrosserie Bakker, verantwoordelijk voor de inrichting, en Terberg Leasing voor de financiering en operationele lease.


Uniek voertuig 

De KOKS-ZAGRO rail-lasbus, gebaseerd op een Mercedes-Benz Sprinter, heeft een lange reputatie in de rail branche en heeft in de loop van de jaren grote ontwikkelingen doorgemaakt op het gebied van ergonomie, brandstofverbruik en efficiëntie. Tevens is de Sprinter uitgebreid en  verbeterd op het gebied van veiligheid met de spoor assistent, dodehoek assistent en met betrekking tot uitstoot CO2-emissie, de BlueEFFICIENCY en ECO start/stop-functie.

Het KOKS-Zagro railgeleidesysteem is compacter en daardoor lichter gebouwd aan de voorzijde, geheel geïntegreerd in de motorruimte. De railrijinstallatie is tevens voorzien van gescheiden bedienbare hydraulische besturing met automatische drukregeling, waardoor een stabiele spoorloop en hoge ontsporingsveiligheid gerealiseerd wordt. De bediening is modulair opgebouwd op een modern compact lcd-paneel met CAN-bus besturingstechniek.

De inrichting van de laadruimte door Carrosserie Bakker is door de jaren heen geëvolueerd op het gebied van bereikbaarheid en plaats van de gereedschappen en materialen, alsmede optimale en veilige gewichtsverdeling van de laadruimte. Tevens is de laadruimte ergonomisch voorzien van een tilhulp om handgereedschap als “las afschuiver en railslijper” veilig en snel naar de werkplek te verplaatsen.

Een nieuwe ontwikkeling met betrekking tot elektrische energie voor lasdoeleinden is de zogenaamde “Mobil Power”, een 17 kVA aggregaat, PTO-aangedreven en onder het voertuig gebouwd, wat ten gunste komt van het totale gewicht en CO2-uitstoot (geen separaat benzine- of dieselaggregaat noodzakelijk).

Op het gebied van veiligheid loopt Strukton voorop. De bussen zijn uitgevoerd met een AED, waarmee in levensbedreigende situaties onmiddellijk kan worden gehandeld. Alle verlichting is uitgevoerd in led, waardoor een laag energieverbruik en een lange levensduur geborgd zijn.


Toepassing op het spoor

De KOKS-ZAGRO Sprinter lasbussen worden gebruikt als mobiele werkplaatsen voor het maken van thermiet- of oplaswerk op en aan de spoorstaven. De inrichting kan zowel enkel voor thermiet- als voor oplassen zijn. In een aantal gevallen ook combinaties van deze twee lastoepassingen. Het voertuig is compleet selfsupporting, kan zeer snel en op zeer korte inzetplaatsen en overwegen op het spoor worden ingezet en met snelheden tot max. 40 km/h naar de werklocatie rijden.

  • De rail-lasbus heeft de afgelopen jaren een optimale ontwikkeling doorgemaakt  op  het gebied van veiligheid, ergonomie, brandstofverbruik en efficiëntie.
  • Al ruim 20 jaar worden de rail-lasbussen naar volle tevredenheid ingezet als mobiele werkplaatsen voor het maken van thermiet- of oplaswerk op en aan de spoorstaven.