Nieuws

Strukton draagt bij aan rechtstreekse treinverbinding Almelo-Hardenberg

20 november 2015

Strukton Rail realiseert in 2016 in opdracht van ProRail een rechtstreekse treinverbinding tussen Almelo en Hardenberg. De rechtstreekse verbinding is een wens van de provincie Overijssel die Zuidoost Drenthe en Twente beter met elkaar wil verbinden. Door aanpassingen aan het spoor zullen reizigers niet meer hoeven te overstappen, wordt de reistijd verkort en is de aansluiting op andere vormen van openbaar vervoer verbeterd. Eind 2016 moet de rechtstreekse verbinding beschikbaar zijn voor de reizigers.

nieuwsbericht 

Voor de rechtstreekse verbinding zijn diverse spooraanpassingen nodig. Zo zal Strukton Rail tussen 30 april en 6 juni 2016 in Hardenberg een extra wissel aanleggen, in Mariënberg een opstelspoor verleggen en op station Almelo het spoor verder doortrekken, zodat reizigers minder ver hoeven te lopen om over te stappen of om de uitgang van het station te bereiken. Tegelijkertijd vindt er in deze periode een grootschalige spoorvernieuwing plaats tussen Mariënberg en Almelo. Over 17,5 kilometer zal Strukton Rail sporen, dwarsliggers, ballast en overwegen vernieuwen. In deze periode rijden geen treinen maar bussen tussen Almelo en Mariënberg.

Het project is een multidisciplinair werk, waarin specialisten op het gebied van baan, bovenleiding, seinwezen (beveiligingsinstallaties), installatieservices en kabels nauw met elkaar zullen samenwerken. Antea Group verzorgt het ontwerp. Van der Boomen zal het grondwerk voor zijn rekening nemen.

Strukton Rail zal voor het project zijn Gottwald-kranen, kettinghor en vernieuwingstrein inzetten. De kettinghor haalt met een geautomatiseerde en duurzame methode de ballast uit het spoor, zeeft deze ter plekke en brengt de nog bruikbare ballast direct weer terug in het spoor. De vernieuwingstrein is een soort robottrein die in één geautomatiseerde procesgang de dwarsliggers en spoorstaven vervangt.

Duurzaam

De werkmethode in dit project is duurzaam door de inzet van de kettinghor en de vernieuwingstrein. Een groot deel van het transport gaat via het spoor. Bovendien wordt de ballast ter plaatse gezeefd en wordt het residu zoveel mogelijk lokaal afgezet. De resterende niet bruikbare ballast gaat naar de ballastrecyclingcentrale in Roosendaal, waar de ballast zal worden bewerkt voor recycling. Daarnaast maakt Strukton Rail gebruik van een 3D laserscan en HD-film om de bestaande situatie vast te leggen. Hiermee bespaart Strukton veel autokilometers die anders nodig zouden zijn voor het maken van foto’s.

Sneller rijden

Na de aanpassing van het spoor gaat de baanvaksnelheid tussen Almelo en Mariënberg omhoog van 80 naar 120 kilometer per uur. Dat zorgt voor een snellere reistijd. En dit maakt het mogelijk ieder half uur een trein te laten rijden tussen Almelo en Hardenberg.

Opheffen halte Geerdijk

In verband met alle aanpassingen wordt de halte Geerdijk opgeheven. Deze halte trekt ongeveer 50 reizigers per dag. Uit onderzoek blijkt dat 50% van die reizigers (gelet op het voortransport met auto of fiets) zonder extra reistijd vanaf station Vroomshoop of Mariënberg kunnen vertrekken. De overige 50% moet circa één kilometer verder reizen naar een van beide stations. Met de gemeente Twenterand, waar Geerdijk toe behoort, en met het consumentenplatform ROCOV heeft eerder overleg plaatsgevonden over het sluiten van dit station. Beiden hebben begrip voor het besluit om station Geerdijk te sluiten.

Dit bericht is gebaseerd op een nieuwsbericht van ProRail

Foto: De kettinghor afgelopen zomer tijdens de vernieuwing van het 32,5 kilometer lange traject tussen Åstorp and Teckomatorp in het Zweedse Skåne.