Hup, kom van die bank af!

Auteur: Giza de Jong

Geplaatst op: 28 september 2017

Tags: gezondheid, vitaliteit

Giza_klein

Giza de Jong

P&O adviseur

Giza de Jong is P&O adviseur bij Strukton Rail. Ook is ze projectleider van de gezondheidsmaand bij Strukton, die op 1 oktober start en de rest van de maand duurt.

We weten met zijn allen natuurlijk wel dat onze gezondheid belangrijk is, maar daar handelen we niet altijd naar. Misschien komt dat doordat mensen het idee hebben dat je pas goed bezig bent als je drie keer per week naar de sportschool gaat en alleen nog maar gezond en verantwoord eet. Dat werpt nogal een drempel op.

“Gezond leven hoeft helemaal niet ingrijpend te zijn. Daarom is de gezondheidsmaand zo laagdrempelig mogelijk”


Gelukkig is het een stuk simpeler dan dat. Gezond leven is namelijk vooral een kwestie van de juiste balans: tussen voldoende groente eten aan de ene kant versus chips of chocola aan de andere kant. Een biertje tegenover water, bewegen tegenover een avondje bankhangen. Alles met mate, dat is het motto dat ik hanteer. Ik eet gezond en sport regelmatig. Daar staat tegenover dat ik een avond lekker op de bank een film kijk met een reep chocola binnen handbereik.

Gezond leven hoeft dus helemaal niet ingrijpend te zijn. Daarom hebben we de gezondheidsmaand zo laagdrempelig mogelijk gemaakt, zodat collega’s inzien dat je ook met kleine aanpassingen je leven al een stuk gezonder maakt. De hele maand oktober kunnen medewerkers op intranet allerlei gezondheidstips vinden. Het is het geijkte voorbeeld natuurlijk, maar als je standaard de trap neemt in plaats van de lift, scheelt dat al een heleboel. Ook een goede nachtrust draagt bij aan je gezondheid. En je slaapt nu eenmaal beter in een donkere kamer met voldoende frisse lucht.

Portretfoto met fiets

  

“We gaan in beweging komen met activiteiten door het land heen: StruktONtour”

 

Laagdrempelig

pijl_projectlocaties

Naast de tips op intranet proberen we medewerkers onder de naam StruktONtour echt van de bank te krijgen met allerlei activiteiten. Ook hier is ‘laagdrempelig’ het codewoord. Samen bowlen of mountainbiken bijvoorbeeld. Collega’s in Groningen kunnen meedoen aan de 4 Mijl van Groningen. Maar gewoon wandelen kan ook, door mee te doen aan de StruktONtour-stappencompetitie. Teams van acht Struktonners lopen een maand lang zoveel mogelijk stappen per dag.

Door deze competitie bereik ik mijn bankhangmoment pas wat later op de avond, want ik moet eerst mijn dagelijkse portie van 10.000 stappen per dag zetten. Dat komt overeen met ongeveer 7 kilometer wandelen; het is het dagelijkse doel van de StruktONtour-stappencompetitie.

Vorig jaar organiseerden we deze stappencompetitie voor het eerst en het was een doorslaand succes. Struktonners blijken zeer competitief. Dit jaar lopen we virtueel langs allerlei Strukton-locaties. De reis start in Zweden en gaat via Nederland en België naar Italië. En weer terug, voor de echte fanaten.

De balans hervinden

Van Zweden naar Italië lopen, bowlen en mountainbiken zijn leuke activiteiten, maar de gezondheidsmaand is er natuurlijk niet alleen maar ‘voor de leuk’. Het geeft aan dat Strukton de gezondheid van zijn medewerkers belangrijk vindt en daar graag samen met hen aan wil werken. Dat doen we dan ook het hele jaar door. In oktober vestigen we er met de gezondheidsmaand nog eens extra de aandacht op. Want als je fit bent, kun je je werk goed uitvoeren. Dat is prettig voor jezelf en natuurlijk voor de organisatie. Daar komt natuurlijk meer bij kijken dan alleen een gezond en fit lichaam. Ook zaken als arbeidsomstandigheden, je competenties, de inhoud van je functie en normen en waarden op de werkvloer zijn daarbij van belang.

Uit ervaring weet ik zelf ook hoe het is om even niet in balans te zijn. Het pijnpunt voor mij was te veel hooi en te weinig vork. Gelukkig heb ik dit op tijd ingezien en op de rem getrapt. Binnen een paar maanden had ik de balans weer hersteld, mede dankzij mijn leidinggevende, die de situatie serieus nam. We maakten goede afspraken over werkverdeling en bespraken dat wekelijks. Daarnaast deed ik het een tijdje rustiger aan in mijn privéleven en praatte ik met een coach. Die combinatie hielp goed: ik heb na een werkdag weer energie over. Bijvoorbeeld om een lekker stukje te wandelen voor de stappencompetitie.