Een betonnen rotonde op een bedje van asfalt

Auteur: Foeke Elzinga

Geplaatst op: 20 oktober 2015

Tags: reef, beton, asfalt, rotonde, life cycle cost, vakmanschap, proeven, wegenbouw, civiel

Foeke Elzinga 120x120

Foeke Elzinga

Manager asfalt- en betonverharding

Ik ben Foeke Elzinga, manager asfalt- en betonverharding bij Reef Infra in Oldenzaal.

Werk en privétijd zijn bij mij niet heel strikt gescheiden. Ik hou van mijn werk en zit ook ’s avonds aan de keukentafel nog vaak iets uit te zoeken of voor te bereiden. In het weekend kook ik in onze woonkeuken, Bourgondisch met alles erop en eraan.

Hoe het allemaal begon

Ik ben als stagiair begonnen in een laboratorium van een asfaltcentrale. Ik had er nooit bij stilgestaan dat je allerlei proeven moet doen voor asfalt. Vanuit het lab begeleidden we de productie en het buitenwerk en voerden we ook kwaliteitstesten uit. Ik groeide door naar leidinggevend werk. Na wat omzwervingen buiten de sector, ben ik er opnieuw gaan werken. Wegenbouw ga je missen, dat is toch een aparte cultuur.

Asfalt en beton

Asfalt en beton zijn producten met diverse ingrediënten. Allerlei invloeden van buitenaf bepalen de kwaliteit. Hoe krijg je het aangeleverd? Wat is de samenstelling? Bij asfalt is vooral de temperatuur van belang bij het uitwalsen, bij beton de stijfheid: zit er genoeg cement in, te veel of te weinig water? Voor een deel kun je dat meten, voor een deel is dat vakmanschap. Je kunt alles automatiseren en dat gebeurt ook: de productie van asfalt en beton is helemaal gecertificeerd. Maar het verwerken ter plekke blijft gewoon mensenwerk.

Mensenwerk

Wegenbouwers zijn een apart slag mensen, echte doeners graag meters maken. De passie waarmee ze hun werk doen, ook op een warme zomerdag in de brandende zon: dat spreekt me aan. Ik vind het leuk om ze te motiveren. Je hebt ze ook hard nodig, bij asfalt en bij beton. Een rotonde is bijvoorbeeld vrijwel allemaal handwerk. Eerst worden in een aantal fases de bekistingen gezet. Dan wordt een wapening aangebracht. Vaak zie je dat die op een bedje van asfalt komt om het mooi vlak te krijgen. Dan wordt het beton gestort en afgewerkt door de betonafwerkers. Dat zijn net stukadoors op knieën, met de handspaan maken ze het netjes vlak. Eigenlijk zien ze meteen als ze een stuk beton getrokken hebben: hé dit is de goede kwaliteit! Of ze bellen meteen na de eerste vracht: joh, er moet meer dit of dat in. Iets meer zand, water, iets langer gemixt. Als het beton uit de machine komt en het zakt als een plumpudding in elkaar, terwijl het moet blijven staan… dat wil je niet. Daar hebben zij gevoel voor, dat vind ik mooi. Ik ben zelf wat meer theoretisch ingesteld.

Het leuke aan mijn job bij Reef Infra is dat ik twee petten op heb. Van asfalt wist ik al bijna alles, beton kreeg ik erbij als uitdagende extra. Onze opdrachtgevers hebben de keuze tussen beide materialen. Beton ligt er voor jaren en is vormvast. Asfalt blijft onder invloed van temperatuur en druk altijd in beweging. Als je vertraagd zou filmen als er een vrachtwagen over asfalt rijdt, dan zie je dat asfalt bewegen. Beton is in aanleg duurder, maar als je kijkt naar de life cycle cost, dan kun je met beton goedkoper uit zijn als je ontwerpt voor 30-40 jaar . Voor grote tenders met construct en design kunnen we als Strukton allebei bieden: de beste oplossing is vaak een combinatie. Wij hebben hier in Twente net een fietspad van beton afgerond. Daar is speciaal voor beton gekozen omdat daar veel bomen langs de kant staan. Asfalt wordt opgedrukt door wortelgroei en dat is lastig voor de weggebruiker. Als fervent wielrenner ervaar ik persoonlijk de voordelen van een betonnen fietspad in een boomrijke omgeving.

5QIGzVO7HyQ