Bekijk alle projecten

Project de Groene Loper Maastricht

Groene Loper mogelijk dankzij multiruimtegebruik

Aanleg dubbellaagse tunnel levert Maastricht driedubbel voordeel op

Een definitief einde aan de verkeersproblematiek voor Maastricht, een schoner en veiliger leefklimaat en nieuwe ruimte voor moderne stadsontwikkeling; Avenue2 is een schoolvoorbeeld van een project waarbij geavanceerde infrastructuuroplossingen en hoogwaardige civiele werken elkaar integraal versterken.

Binnen Avenue2 (consortium van Strukton en Ballast Nedam) was de opdracht dat Strukton de infrastructuur, zoals op- en afritten en kunstwerken voor de vernieuwing van het verkeerssysteem over een lengte van 6-kilometer op zich zou nemen. Deze werkzaamheden gingen hand-in-hand met de vastgoedontwikkeling, een opgave onder beheer van Ballast Nedam. Het was voor de opdrachtgever van groot belang dat het project als samenhangend geheel voor mobiliteit en leefbaarheid werd uitgevoerd.

Een definitief einde aan de verkeersproblematiek voor Maastricht, met als resultaat een schoner en veiliger leefklimaat

De 2,3 kilometer lange Koning Willem Alexander Tunnel is een van de eerste tunnels die voldoet aan de laatste Europese veiligheidsrichtlijnen, in Nederland vertaald in de Tunnelstandaard.

Van verkeersriool naar Groene Loper

Ontelbare kruispunten en een zee aan stoplichten. Daar liep de snelweg A2 bij Maastricht-Oost op uit. Je zou het een verkeersriool kunnen noemen. Het plan ‘De Groene Loper’ pakte dit probleem aan door slim gebruik te maken van de ruimte (multiruimtegebruik). Zo kwam er onder de stad een dubbellaagse tunnel te liggen die geschikt is voor zowel het auto- als het vrachtverkeer. Een uniek concept in Europa. Bovenop de dubbele tunnel kwam het derde niveau: de Groene Loper. Deze nieuwe recreatieve verbinding is bedoeld voor bestemmingsverkeer met in het midden een loop- en fietspad. Zo onderging het gebied een ware metamorfose. Van verkeersriool tot Groene Loper.

De A2 tunnel is een van de eerste tunnels die voldoet aan de laatste Europese veiligheidsrichtlijnen (Tunnelstandaard). In de tunnel zijn verkeerstechnische en tunneltechnische installaties (VTTI’s) aangebracht voor snelle ongeval- en storingsdetectie. Ook zijn verlichting en nooduitgangen gericht op een snelle ontruiming. Na risicoanalyse bleek dat vervoer van gevaarlijke stoffen het beste via de tunnel kon rijden. Deze is dan ook toegankelijk voor alle verkeer.

Geen goednieuwsshow

Vanwege de lange duur en het ingrijpende karakter van Avenue2 speelde communicatie een grote rol. Vanaf het begin van het project is de omgeving op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen, onder andere met behulp van platforms voor de buurt, gemeenten, bedrijven en de pers. Door het beschikbaar stellen van actuele informatie, zonder daar een goednieuwsshow van te willen maken, wist iedereen wat hen te wachten stond. Met succes: een grote meerderheid van de Maastrichtenaren trotseerde de overlast en omarmde het project.

Meer lezen?

Project

Reconstructie Piet Heinplein – Den Haag

Lees meer
Lees meer over Reconstructie Piet Heinplein – Den Haag

Project

Aanleg extra rijstroken A15 Papendrecht – Sliedrecht

Lees meer
Lees meer over Aanleg extra rijstroken A15 Papendrecht – Sliedrecht

Project

Onderdoorgang A2/N2: betere bereikbaarheid in Eindhoven Noordwest

Lees meer
Lees meer over Onderdoorgang A2/N2: betere bereikbaarheid in Eindhoven Noordwest
Al onze projecten