A15 Maasvlakte-Vaanplein

De A15 is een belangrijke verbinding tussen het uitbreidende Rotterdamse haven- en industriegebied en het Europese achterland. Consortium A-Lanes A15 werkte tussen de Maasvlakte en het Knooppunt Vaanplein aan uitbreiding en beheer van de A15 en heeft de Botlekbrug vervangen door een nieuwe brug die in alle opzichten groter is dan de vorige.

Opdrachtgever:
Rijkswaterstaat
Locatie:
A15 Maasvlakte-Vaanplein
Landen:
Nederland
Markten:
Civiele infra
Specialismen:
Pps
A15_MaVa_brug_Ronald_Tilleman
2015_08_25 botlek 518x346
Nieuwe Botlekbrug in aanbouw oktober 2014
Eerste brugdek nieuwe Botlekbrug geplaatst
Plaatsen brugdekken nieuwe Botlekbrug
Oude en nieuwe Botlekbrug in beeld
Onderdelen nieuwe Botlekbrug
Botlekbrug zijaanzicht
Wegdelen Vaanplein
Vaanplein_Pro
A15_MaVa_projectfoto_ALanes_A15

Uitbreiding

Door extra rijstroken en verkeersmanagementsystemen aan te leggen, is de doorstroming en de veiligheid op de A15 enorm verbetert en zijn knelpunten opgeheven. De A15 heeft nu aan beide zijden een dubbele parallelbaan. A-Lanes A15 gaat daarnaast het beheer en onderhoud van de A15 verzorgen, inclusief technische installaties, bruggen, viaducten en twee wegtunnels (Botlektunnel en Thomassentunnel).

Nieuwe Botlekbrug

Een nieuwe beweegbare brug is aangelegd ter vervanging van de huidige Botlekbrug over de Oude Maas, waarmee de scheepvaart van een knelpunt wordt verlost. De nieuwe Botlekbrug heeft twee doorvaartopeningen van elk 90 m en ligt zo’n 14 m boven het water. Dit is twee keer zo hoog als de vorige brug zodat deze grotere schepen kan doorlaten en minder vaak open hoeft. Met de tweede doorvaartopening kunnen schepen van beide kanten passeren. De nieuwe Botlekbrug, die tot  45 m hoogte kan openen, is één van de grootste beweegbare bruggen in de wereld.

XyV8RQMUJc8

Projectdetails

Het contract heeft een looptijd van 25 jaar en een totale nominale projectwaarde van circa € 1,5 miljard. Daarmee is dit project de grootste opdracht die ooit door Rijkswaterstaat is aanbesteed.

DBFM-contract

Het project is Europees aanbesteed en wordt in de vorm van een DBFM-overeenkomst (Design, Build, Finance and Maintain) uitgevoerd. Dit houdt in dat A-Lanes A15 niet alleen verantwoordelijk is voor het volledig ontwerpen en realiseren van dit project, maar ook voor de financiering en het beheer en onderhoud van alle bestaande en nieuwe infrastructuur voor een periode van 20 jaar. Deze aanpak resulteert in optimale levensduurkosten. Alle componenten zijn geïntegreerd in één contract en worden door één en dezelfde partij in onderlinge samenhang ontworpen, gefinancierd, uitgevoerd en beheerd.

Samenwerken

Het consortium bestaat uit Strukton, Ballast Nedam, John Laing en Strabag en werkt samen met de volgende partners:

  • Croon Elektrotechniek
  • Antea Group
  • Quist Wintermans Architekten
  • Allen & Overy
  • BNP Paribas / RebelGroup
  • Marsh