Historie

Hoe bouw je een kantoor voor bijna 1.500 medewerkers, in een tijd dat bouwmaterialen schaars zijn, de Eerste Wereldoorlog voor grote onzekerheid zorgt en aannemers hoge risicomarges hanteren?

Dat is in 1918 de vraag voor de belangenmaatschap Nederlandse Spoorwegen, waarin de twee grootste spoorwegbedrijven van Nederland hun krachten hebben gebundeld. Deze maatschap (waaruit later de NS zal ontstaan) heeft een nieuw, spraakmakend hoofdkantoor nodig. Maar wie kan dat enorme gebouw gaan neerzetten?

We doen het zélf

De oplossing voor dit probleem wordt al snel gevonden: we doen het zélf. We produceren eigenhandig 22 miljoen bakstenen, door baksteenfabriek De Molenheide uit Schijndel over te nemen. We maken 4.000 kuub eikenhout geschikt voor de bouw, door een eigen timmerfabriek te openen. En we vervoeren alle bouwmaterialen zelf over de Utrechtse singels, door twee grote motorschepen aan te kopen.

Op deze manier bouwen de Spoorwegen in slechts drie jaar tijd een prachtig monument: De Inktpot. Het staat er nog steeds, nabij het Centraal Station in Utrecht, en heeft een plek gekregen op de Rijksmonumentenlijst.

Ontstaan Strukton

De Inktpot markeert niet alleen de geboorte van de NS, maar ook die van Strukton. Na de succesvolle bouwwerkzaamheden wordt in 1921 namelijk N.V. het Spoorwegbouwbedrijf opgericht. In 1952 verhuist dit bedrijf van Schijndel naar Maarssen. En in 1972 fuseert het met het Deense bouwbedrijf Christiani & Nielsen, waarop in 1974 de Strukton Groep ontstaat. Vele jaren van sterke groei volgen, waarin Strukton onder andere Reef, Mergor en Worksphere overneemt. Sinds 29 oktober 2010 maakt Strukton deel uit van Oranjewoud nv.

Bekijk ook een overzicht van mijlpalen van Strukton.

 

Inktpot