Waarom ik zo enthousiast ben over POSS

Auteur: Yves Kusters

Geplaatst op: 22 maart 2017

Tags: monitoring, spoor, big data, voorspelbaar, control centre

Foto Y  Kusters

Yves Kusters

Systems

Yves Kusters (25) is salesmanager bij Strukton Rail. Hij reist veel om klanten te enthousiasmeren over het monitoringsysteem POSS. Niet zo moeilijk, aangezien hij er zelf heel enthousiast over is. In zijn blog vertelt hij waarom.

In Nederland zijn we afhankelijk van een betrouwbare infrastructuur, zeker nu de economie weer goed draait. Ik weet het zelf: niets zo vervelend als een trein die niet rijdt door bijvoorbeeld een wisselstoring. Dankzij POSS (Preventief Onderhoud- en Storingsdiagnosesysteem Strukton) kunnen we een groot deel van die storingen voorkomen. En we verbeteren POSS steeds verder, dankzij alle data die we verzamelen over het spoor. Het unieke aan POSS is dat we die big data combineren met onze kennis van spooronderhoud. Dat is de reden dat klanten zo positief zijn over Strukton: we zijn vooruitstrevend en staan tegelijkertijd met onze voeten in de klei.

Blog POSS


Alle data in de cloud

Het is voor mij niet zo moeilijk om, bijvoorbeeld op beurzen, aan bedrijven duidelijk te maken wat POSS zo goed maakt, wat ze eraan hebben en waarom Strukton dé partij is om het onderhoud aan hun assets te optimaliseren.

In september vorig jaar stond ik met 25 Strukton-collega’s uit binnen- en buitenland op de Inno Trans in Berlijn. We hadden een prachtige stand en dat betaalde zich uit: vanaf de eerste ochtend was het bij ons een drukte van belang. Ik heb veel mensen kunnen vertellen over de voordelen van onze monitoringsystemen. Bijvoorbeeld dat POSS zo nauwkeurig is dat we zelfs kunnen zien of de metingen op houten of betonnen dwarsliggers zijn gemaakt. Voor iedereen direct en overal inzichtelijk dus. Het systeem maakt duidelijk wanneer reparaties aan bijvoorbeeld een wissel nodig zijn en dus ook wanneer die niet nodig zijn. Dat scheelt geld en het spoor hoeft niet onnodig buiten dienst te worden gesteld.

Een aantal partijen – ik mag nog geen namen noemen – was zeer geïnteresseerd: diverse grote spoorwegbeheerders bijvoorbeeld en een elektronicaconcern dat wereldwijd actief is. We zijn samen met deze bedrijven volop bezig met allerlei pilots en workshops. Het mooie daaraan vind ik het gezamenlijke doel: een betrouwbaar en beschikbaar spoor. Niet ieder voor zich, maar samen.

Van diagnose naar prognose

Met POSS hebben we wereldwijd al fantastische resultaten behaald. Niet alleen bij de monitoring van wissels, maar ook van treinen, overwegen, bruggen en sluizen. Maar er kan nog veel meer mee. Ventilatoren, gebouwen en roltrappen monitoren bijvoorbeeld. Dat laatste voorbeeld komt voort uit mijn eigen frustratie. Ik vind het buitengewoon irritant als ik op een station een stilstaande roltrap moet oplopen. Samen met mijn collega’s heb ik gelukkig de mogelijkheid om daar iets aan te doen.

“Het uiteindelijke doel is dat we dankzij POSS 100 procent voorspelbaar onderhoud kunnen doen”


Ook de werking van POSS zelf verbeteren we steeds verder. De kennis van monteurs terplekke vertalen we naar algoritmes om POSS slimmer te maken. Op de Inno Trans in Berlijn hebben we dat al aan geïnteresseerden kunnen demonstreren. Het uiteindelijke doel is dat we dankzij POSS 100 procent voorspelbaar onderhoud kunnen doen. Van diagnose naar prognose dus. Daar zijn we, in samenwerking met de big data-analisten van Anchormen, al dichtbij.

Het product én de service

Van 9 tot en met 11 mei sta ik op de Railtex in het Engelse Birmingham. Daar zal ik aan iedereen die het wil horen vertellen hoe we met POSS de reizigers een steeds grotere dienst bewijzen, voor steeds lagere kosten.

POSS bestaat immers niet alleen uit het product zelf, namelijk het kastje dat in het spoor meet, maar ook uit onze service. De klant profiteert zo van de kennis van onze data-analisten in ons hagelnieuwe Operation Control Center Rail in Maarssen. Zij kunnen al die data vertalen naar storingsvoorspellingen en onderhoudsadviezen. Die gouden combinatie leidt tot 40 procent minder storingen, meer beschikbaarheid en minder kosten. Zonder de kennis van onze experts op het Operation Control Center Rail zou een klant POSS niet optimaal kunnen benutten. Vergelijk het met een formule 1-wagen: als ik daarin stap, ga ik lang niet zo snel als Max Verstappen. Ieder zijn vak. Voor een betrouwbaar en beschikbaar spoor tegen lage onderhoudskosten ben je bij Strukton Rail aan het juiste adres.

170313ST_BL1A6108Control Centre Maarssen
4-EqXuXGMDY