Met megamachines de wereld over

Auteur: Ed Wigman

Geplaatst op: 18 november 2016

Tags: machines, bedienaar, vakmanschap, wereldwijd, veiligheid, passie, uniek

almaha-4469

Ed Wigman

Strukton Rail

Het moet in je bloed zitten, die liefde voor zulke grote machines. In mijn aderen stroomt gewoon motorolie.

Strukton heeft als enige bedrijf in Nederland twee mega spoorwegmachines, de ballastreiniger en de ombouwtrein. Op die machines werken, dat is de kick! Ze worden ingezet of verhuurd op het spoor in Nederland of Scandinavië.

Met ons team zijn we net terug uit Zweden, waar we een paar weken met de ballastreiniger hebben gewerkt. Hier in Nederland noemen ze dat kettinghormachine, omdat-ie met een ketting in de grond wroet om het ballastgrint omhoog te halen. Dat hoor je wel!

Zelf werk ik vaak op de ombouwtrein die dwarsliggers vervangt: oude bielzen eruit, nieuwe betonnen dwarsliggers erin. Onze spoormachines zijn van het Zwitserse Matisa, hét merk voor spoormachines. Nieuw kost zo’n machine 4 à 5 miljoen euro.

“In mijn aderen stroomt motorolie”

Enorme krachten

Het moet in je bloed zitten, die liefde voor zulke grote machines. In mijn aderen stroomt gewoon motorolie. Deze treinmachines werken met enorm geweld, je kunt je niet voorstellen hoeveel kracht erop staat. Als je weet wat je er allemaal mee kan, komt zo’n ding tot leven. Ik heb alle mogelijke technische opleidingen gedaan, maar hiermee omgaan heb ik in de praktijk geleerd. Veel kijken, goed opletten, dan pak je het wel op. Dat geldt voor iedereen in het team: we kijken bij iedere vraag wie het meest ervaring heeft om dit op te lossen.

Steeds een avontuur

We werken vooral in Noorwegen, Zweden, Denemarken, soms in Duitsland en Nederland. Ik zie het als een avontuur, elke keer is weer anders. Volgend jaar gaan we in de buurt van Goteburg werken. Daar zijn we al eerder geweest, dus komen we terug op dezelfde plek. Meestal huren we per twee medewerkers een huisje in de buurt van het werk.

almaha-4471


Gezellig werken is veilig werken

Ik doe mijn best om het team goed te laten draaien. De jongens moeten weten wat ik precies bedoel bij de werkbespreking. Voor mij komt het motiveren van de mensen op de eerste plaats. Als je gezellig met elkaar werkt, dan let je op elkaar en ben je ook zorgzaam voor elkaar, zodat we allemaal weer heel naar huis komen. Want het is natuurlijk wel gevaarlijk om ’s nachts onder tijdsdruk op zo’n grote machine te werken.

Geen schouwpaden

In Nederland ligt het veiligheidsniveau iets hoger, maar over het algemeen is de veiligheid op het spoor overal in Europa vergelijkbaar. Wat het werken in Scandinavië gevaarlijk maakt is dat er geen schouwpaden zijn langs de spoorbaan, dus daar loop je op een scheef talud, door de ballast of je klautert door het bos. De lange trajecten enkelspoor zijn weer veiliger als het traject buiten dienst is. Werken op dubbelspoor waarvan er één buiten dienst is zoals vaak in Nederland is het gevaarlijkst.

Paris-Dakar rally

Vaak zijn we 6-8 weken weg, mijn vrouw is daar nu aan gewend. Je doet dit werk voor het geld of uit passie. Als je kleine kinderen hebt, word je thuis enorm gemist. Maar heb je studerende kinderen, dan is het financieel mooi meegenomen. Op feestdagen als Pasen, Pinksteren en hemelvaart worden wij gewoon ingedeeld. Met de Kerst niet gelukkig. En in januari neem ik zelf altijd vrij voor mijn andere grote passie: de rally Paris-Dakar. Het hele jaar door sleutel ik aan onze racetruck om die in perfecte staat te brengen. Ik doe ook het hele jaar door – dus ook in Zweden - veel aan sport om mijn conditie op peil te houden voor de rally.

Job alert

Wil jij net als Ed werken met de meest geavanceerde machines?

Bekijk ons aanbod!