Hoe zoiets ‘simpels’ als een drijvende brug voor meer welvaart zorgt

Auteur: Andre Hoogeveen

Geplaatst op: 14 juni 2017

Tags: energy, tidal power, bridge, getijdenstroom

Andre klein

Andre Hoogeveen

Strukton Sustainable Energy

André Hoogeveen is projectmanager bij Strukton Sustainable Energy. Hij reist de wereld over om zoveel mogelijk mensen te vertellen over de tidal bridge. In dit blog legt hij uit waarom de tidal bridge zo uniek is.

“Over windmolens is veel discussie – mensen willen zo’n molen not in their backyard”

Het gebruik van fossiele brandstof is een eindig verhaal, dat weten we al een tijd. Schone energie uit bijvoorbeeld wind en water is een uitstekend alternatief, al zijn we met zijn allen nog wel zoekende naar wat dan de beste manier is. Over windmolens is bijvoorbeeld veel discussie – de investeringen zijn gigantisch en mensen willen zo’n molen not in their backyard.Wat dat laatste betreft heeft water een streepje voor op wind, want turbines die energie opwekken uit water, zitten onder het wateroppervlak. Op de zeebodem bijvoorbeeld, zoals in Frankrijk en Canada. Dat is ook meteen een nadeel. Als er een defect is, kost het veel geld om het te repareren. Om een idee te geven: werkzaamheden die op land 1 euro kosten, kosten op het water 10 euro en onder water 100 euro. Een kostbare aangelegenheid dus.

Kant en klare drijvende brug

Zo’n zeven jaar geleden kwam Strukton in contact met Tocardo Tidal Turbines. We bleken even enthousiast over getijdenenergie. Dat leidde in 2015 tot een primeur in Nederland: de installatie van vijf getijdenturbines bij de Oosterscheldekering in Zeeland. Het is op dit moment het grootste project voor getijdenstroom in Nederland en de grootste commerciële getijdeninstallatie ter wereld. Inmiddels heeft het bedrijf Tidal Bridge, onderdeel van Strukton, een kant en klaar product ontwikkeld: een drijvende brug waaraan de getijdenturbines kunnen worden bevestigd. De brug kan zo lang of kort worden als de opdrachtgever wil, aangezien er meer of juist minder elementen op het water kunnen worden geplaatst. Ook het aantal turbines is vrij te kiezen. De elementen zijn 100 meter lang en dertig meter breed en geschikt voor verkeer. Er is ook een oplossing voor de scheepvaart: twee drijvende elementen die scharnieren en zo een doorvaart bieden. We kunnen zelfs een getijdenpark aanleggen door parallel een reeks brugelementen met turbines te installeren. 

Oosterschelde


40 procent

Het grote voordeel van de standaard aanpak van Tidal Bridge is dat de investeringskosten zo laag mogelijk worden gehouden en het rendement van de turbines dus zo hoog mogelijk is.Gas- en kerncentrale hebben een capaciteitsfactor van 98 of 99 procent. Voor getijdenturbines geldt een percentage van ongeveer 40 procent. Klinkt dat laag? Zon levert 25 procent op – de zon schijnt immers ’s nachts niet en overdag ook lang niet altijd. Wind zit op hetzelfde percentage, want het is ook weleens windstil. Dat de opbrengst van getijdenturbines ‘maar’ 40 procent is, komt doordat de stroomsnelheden van het water variëren tijdens eb en vloed. Doordat de maan als het ware aan het water trekt, beweegt het water in de zeeën een bepaalde kant op. Het stroomt op zijn snelst precies halverwege de maximale eb en de maximale vloed. Of juist bijna niet, als het maximaal eb of maximaal vloed is.

“De tidal bridge komt het beste tot zijn recht tussen twee eilanden”

Twee vliegen: verkeer en energie

Het zou mooi zijn als we overal ter wereld deze tidal bridges met getijdenturbines kunnen plaatsen, maar zo simpel is het helaas niet. Het water moet wel hard genoeg stromen, minimaal drie à drieënhalve meter per seconde, wil het rendabel zijn. De tidal bridge komt het beste tot zijn recht tussen twee eilanden. De stroming is daar vaak goed door de getijdenstromen. En dankzij de brug kan het verkeer gemakkelijk van het ene eiland naar het andere en terug. Wat je noemt twee vliegen in één klap. Indonesië, ’s werelds grootste eilandenstaat met 14.572 eilanden, is de eerste locatie buiten Nederland waar we de tidal bridge gaan installeren. De drijvende brug komt in de Larantuka-straat, die stroomt tussen de eilanden Flores en Adonara. 

Animation TB


Stroom voor 500.000 huishoudens

In deze afgelegen regio kan de tidal bridge voor een flinke boost zorgen. Er is wel elektra, maar dat loopt op diesel en de stroom valt vaak uit. Getijdenstroom is stabiel, er is immers altijd eb en vloed. De getijdenturbines kunnen 500.000 huishoudens in de regio van stroom voorzien. Sterker nog: de brug en de turbines zorgen voor een regionale industriële revolutie. Die begint bij de visserij. Vissers hoeven hun vangst niet meer te beperken tot wat ze die dag kunnen verkopen, want als ze stroom hebben, kunnen ze vis invriezen en verhandelen naar bijvoorbeeld Japan. De lokale industrie krijgt ook een boost doordat via de brug mensen heel gemakkelijk naar de dorpen kunnen rijden. Er zullen meer mensen gaan wonen, er zijn scholen en ziekenhuizen nodig en de regio wordt bereikbaar voor toeristen. Er zijn veel meer plekken op de wereld die kunnen profiteren van de voordelen van de tidal bridge. Die locaties brengen we allemaal in kaart, zodat we de autoriteiten een unsolicited proposal kunnen doen. Ongevraagd, maar niet ongewenst, als je bedenkt dat zoiets ‘simpels’ als een drijvende brug met getijdenturbines het welvaartsniveau van een hele regio kan opstuwen.

Buis getijdeninstallatie

Is Tidal Bridge een uitkomst voor jou?

170529ST_BL1A0142

Ontdek het hier!